V rámci volného trhu podnikatel usiluje o výhodu před konkurencí, proto je důležité utajit klíčové části podnikatelského záměru, aby nedošlo k jeho zneužití. Úspěšnost je dána jeho praktickým provedením a kvalitou záměru.
Podnikatelský plán slouží nejen jako podklad k vyřízení bankovního úvěru a pro komunikaci s dalšími institucemi, ale také k ujasnění strategických cílů. Má vypovídací hodnotu o aktuální pozici firmy či podnikatele, čeho chce dosáhnout k určitému datu a jaké k tomu použije prostředky.
V podnikatelském plánu definujeme hlavní myšlenku, jaké jsou naše cíle a podnikatelské výhody, v čem je jedinečnost našeho produktu (výrobku či služby), na jaký tržní segment se zaměříme, jaké využijeme finanční zdroje a jaká je naše představa potenciálního zisku.
V návrhové části definujeme:
- cíle v čase,
- strategii ceny, distribuce, propagace a vedení zaměstnanců,
- předpokládané náklady, výnosy, aktiva, pasiva a cash flow,
- analýzu vnitřních rizik (rizika ovlivnitelná),
- analýzu vnějších rizik (právní prostředí, konkurence) a
- návrh opatření k minimalizaci rizik.
Nedílnou součástí je důkladná analýza trhu a závěrečné shrnutí a vyhodnocení projektu.
Na eliminaci rizik podnikání je jednodušší zaměřit se hned na počátku. K jeho vypracování potřebujeme dostatek času a zodpovědný přístup.